Jest to nowa inicjatywa realizowana wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, minister ds. polityki senioralnej Marzenę Okłę-Drewnowicz i Państwowy Instytut Badawczy NASK. Ma ona na celu otwarcie szkół na zajęcia z udziałem seniorów oraz stworzenie warunków do integracji międzypokoleniowej.
W ramach tej inicjatywy nauczyciel wraz ze swoimi uczniami zorganizował warsztaty dla seniorów poświęcone kompetencjom cyfrowym i cyberbezpieczeństwu, podczas których podzielili się nie tylko swoją wiedzą i umiejętnościami, ale też rozpoczęli bezcenny międzypokoleniowy dialog.
Chętni uczniowie klasy 7 i 8 zostali zaangażowani w prowadzenie warsztatów dla seniorów, pełniąc rolę mentorów i pomocników. Było to dla nich nie tylko wyzwanie, ale także okazja do rozwijania empatii, cierpliwości i umiejętności pracy z osobami starszymi.
Przygotowani do roli edukatorów, młodzi uczestnicy projektu pomagali seniorom stawiać pierwsze kroki w świecie technologii, rozwijać umiejętności korzystania z internetu oraz uczyć się zasad bezpieczeństwa w sieci.
Zajęcia odbywały się w miłej i życzliwej atmosferze. Seniorzy chętnie zadawali pytania i dzielili się swoimi obawami związanymi z korzystaniem z nowych technologii. Dzięki indywidualnemu podejściu uczniów każdy uczestnik otrzymał wsparcie dostosowane do swoich potrzeb i umiejętności.
Projekt „Szkoła Międzypokoleniowa” okazał się niezwykle wartościowym doświadczeniem zarówno dla uczniów, jak i seniorów. Młodzież miała możliwość sprawdzenia się w roli nauczycieli i zdobycia nowych kompetencji, a seniorzy przełamali lęk przed technologią i zyskali większą samodzielność w cyfrowym świecie. Wspólna praca sprzyjała budowaniu międzypokoleniowych relacji opartych na wzajemnym szacunku i współpracy.
Mamy nadzieję, że zdobyte umiejętności i nawiązane kontakty będą owocować jeszcze długo po zakończeniu projektu, a kolejne edycje pozwolą na jeszcze szersze zaangażowanie społeczności szkolnej i lokalnej.
Liderem projektu była pani Katarzyna Rainko.